Kami Blogger

13 March 2014

MH370

assalammualaikum

#prayformh370


Subhanallah.... Allahuakbar..  betapa la kuasa ALLAH ni menandingi semua ciptaan manusia kn? kita tgk sumer gadget2 terkini dan terbaik.. mesin2 paling canggih da digunakan tapi bila ALLAH nk uji kita ni .. smpi sekarang masih belum ade petunjuk yang kita dapat .. 

macam2 da kita buat.. tp tula semua yang berlaku ni pon ade hikmah dia.. maaf pada keluarga dan kenalan yang masih bersedih.. tp hikmah dia.. umat islam nampak bersatu.. sama2 solat hajat dan doa.. tolak tepi perkara yang tak bijak yang syirik la ye.. kita amek y beribu2 orang mendoakan yang terbaik ni.. beribu2 org yang buat solat hajat ni.. mungkin ALLAH nk kita rajin berdoa dan meminta.. mungkin ALLAH nk kita tambah dekat dengan ALLAH .. sbb tu ALLAH uji kita begini.. nak tengok kearah mana kita pergi makin dekat dengan ALLAH atau sebaliknya.. 

nk uji juga rasa hati kita.. sensitiviti kita pada penderitaan org.. terkesan x? kita ade rasa sedih tak? sebak? pikir nasib dorg? atau kita menangguk di air yang keruh? sibuk cari publisiti atau terus nk tenggelamkan kaum keluarga ni dengan 1001 persoalan ? sibuk mereka cerita itu dan ini bagi menyulitkan lagi semua urusan diorg?

ALLAH dahla kita diuji dengan hadirnya unsur syirik yang kita semua tahu dosa tu.. makin dibiarkan dan tak de pulak org yang amek inisiatif menghalang kn? atau sebenarnya mereka tu dipanggil ? sebab tu dorg macam rasa rak bersalah?? tak rasa malu barangkali? ALLAH.. kenapalah nk sekutukan ALLAH? tp bila dengar video.. ade sebut ALLAH .. ape tu?? tp ade bc yang dorg ni dah disahkan syirik upacaranya... 

lagi satu yang rasa nk marah sambil nk sepak muka adalah manusia2 attention seeker ni.. memula dengan menyamar sebagai keluarga dan konon2 bersedih .. pdahal dia suke2 sbb dia rasa tak salah nk ade fake acc.. ALLAH dikk mana la akal fikiran adik? org tengah sedih.. awak main2kn??? kalau awak dalam situasi tu macam mana?? pastu ade y sibuk mencerca dan mengaibkan anak kapal.. ALLAH kenapa ye?? kenapa masa ni baru sibuk nk jaja cerita? kenapa masa ni baru nk sendeng cerita hot?? mmg dasar attention seeker .. dan kita sebagai manusia yang ade perikemanusiaan .. henti2 la menyebar cerita itu ini.. bukan apa.. apa yang kita share ni.. ape yang kita komen ni.. ade kesan dia.. kalau bukan pada keluarga penumpang/anak kapal.. pada diri kita sendiri a.. tindakan kita kan mencerminkan siapa kita..untuk apa kita dedahkan aib org? untuk apa kita kongsikan rasa negatif kita?

belum lagi ade yang sibuk menyalahkan sana sini pastu sibuk sebarkan cerita mereka sendiri.. versi itu dan versi ini.. sibuk mereka cerita begitu begini.. sedangkan tu sumer cuma spekulasi sendiri.. apekah niat cuma nk raih populariti? dengan mencipta 1001 kontroversi???

berapa banyak post dalam fb? berapa banyak y share dalam ig ? belum yang dalam whatsapp lagi? berapa banyak?? memula dapat.. ooo centu ke?? pastu dapat lagi.. ehhh macam ni plk?? lpas tu dapat lagi.. lagii dan lagii.. ALLAH banyak nya cerita.. mana satu yang betul ni?? klu ade org yang kumpul semua cerita ni.. mau penuh satu fail.. kita yang tak berapa nk tahu ni? da makin blur da.. mana satu agaknya berita yang tepat.. kita blur?? rasa2 keluarga penumpang / anak kapal macam mana? bukan nyawa ikan yang kita cerita ni. bukan cerita ayam..bukannn... kita cerita pasal .. nyawa manusia... nyawa insan macam kita.. tak kisahla bangsa apa atau agama apa.. tapi kita cakap pasal manusia.. sensitif la sikit.. kalau kita kena.. marah x kita? nanges tak kita? sedih tak kita???? 

bukan nk kita semua nanges berteleku.. takkk.. kita mmg move on.. kita makan.. kita kerja.. kita layan anak2.. cuma nk ade sedikit rasa ihsan ... simpati pada yang masih menunggu.. jangan la kita war-warkan berita yang kita sendiri tak tahu.. jangan sampaikan berita yang kita sendiri taknaklah terjadi pada keluarga kita.. kita boleh fikir.. ade otak.. ade akal sempurna.. gunakanlah dengan sebaiknya.. ALLAH uji kita semua.. bukan keluarga mereka saja.. ALLAH uji sejauh mana kita mampu guna akal dan juga medium yang kita ada dengan sebaiknya.. 

org share kita share.. mmg la kita share ngn y terdekat je.. tp org terdekat kita tu ade org terdekat y lain juga.. jadi?? bertebaran juga semua cerita2 tu kn?? kalau kita tak mampu membantu.. kita tak ade kekuatan nk menolong.. apa salahnya kalau kita jangan menambah beban tu?? kan?? kita doa.. doa kan senjata mukmin... ALLAH Maha Mengetahui.. ALLAH tempat kita berserah.. doa pada ALLAH .. mintak petunjuk dan minta ALLAH kuatkan hati keluarga penumpang dan anak kapal.. itu yang terbaik.. 

marah tu tak.. tapi sedikit terkilan dengan sifat kurang sensitif kita.. kita takkan melawak benda ni.. kalau melibatkan kita kn?kalau melibatkan org yang kita sayang.. kan?? tp bila kat org lain.. kita tak rasa bersalah pon nk lawakkan kn??? semoga ALLAH mengampunkan segala kesilapan kita..

ya ALLAH Kau bantulah kami ya ALLAH.. berikanlah kami petunjuk .. hanya Engkau tahu apa yang terbaik buat hamba-hambaMu...berikanlah kami kekuatan dalam menghadapi ujian Mu ya ALLAH.. selamatkanlah mereka.. kurniakanlah yang terbaik buat mereka yang berada dalam MH370 dan mereka semua yang terlibat..sesungguhnya hanya pada Mu ALLAH kami memohon bantuan.. ampunkanlah kesalahan kami ALLAH .. jadikanlah kami insan yang lebih baik ALLAH..

No comments: