Kami Blogger

25 January 2017

20sen

assalammualaikum ...

20sen .. cerita P.Ramlee ..
sudin slalu kena pow 20 sen ngn adik gf dia ..
sbb pe ? sbb dating .. denda sbb dating ngn gf ..
kalau x ? kantoi ngn mak gf dia ..
kelakar kan ? 

tp isu 20sen arini ? mcm gempak pulak ..
20sen utk plstik ..

20sen dulu .. 20sen sekarang ..
kisahnyeee 20sen ..

tetap jadik buah mulut ..
y dulu kita suka .. sbb lawak ..
y ni ? rs annoying pulak ..
sbb ? kita y kena .. kena 'rompak' istilahnye ..

kenapa kita kena bayar 20sen ? 
mana duit tu pergi ?

tu persoalan dia sekarang ..
20sen ok ! 20sen ... berapa persen tu dari income kita ??
sehari berapa ramai pulak shoping ???
xkan 100 plastik je?
mesti lebih .. 1000 kottt ...
untunglaaa dapat RM200 tu kan ??
sape y dapat ??? eiiishhh come on! sila siasat ...

RM200 tau .. put away la kisah rasuah la penggubalan wang haram la ..
kisah buli .. kisah ape lg ? gejala negatif ? keruntuhan moral !
jomla kisahkan 20sen ni .. jom! fight utk hak kita pengguna ni !

awat org melaka senyap .. awat ?
nape org selangor je kena fight niii ??
sbbnye ... dont mess with melaka !
mungkin rakyat melaka kisah akn kesejahteraan melaka ..
nak melaka bersih .. nk melaka kurang guna plastik ..
nk educate ank tentang reduce reuse recycle ..
y mana org selangor xheran .. ape jadi ngn bumi selangor .. 
biarkan laaaa ... y penting selamat 20sen tu ..

ke bukan org selangor sebenarnye y bising ?
i dont know .. saya bukan org selangor ..
tapi .... saya duduk selangor ..
y mn secara langsung saya pon kena bayar 20sen tuuu ..
kalau saya xbawak plastik !
kalau saya lupa nk bawak beg kalau shoping !
pdahal kat umah .. melambak non woven bag ..
melambak beg ikea ..
tp lupa nk bawak .. pastu stress melambak plastik kat rumah !

yup! saya org tu .. yang bersyukur ade kempen kesedaran plastik ..
sebab ??? saya orgnye y xberapa nk 3R brg kat rumah ..
tp sekurang2nya , dengan kempen bayar plastik ni..
saya xla dpt byk sgt plastik ! Alhamdulillah ...

xkisah pon psl 20sen sbb fikir .. tau dah plastik ni ssh nk terurai ..
mmg tau .. sape xtau fakta tu ? tp mls nk ambik tindakan ..
so bila ade pihak y enforce kenakan denda utk plastik ni ..
kira bersyukur la .. kita beringat sikit ..

yup anggap je benda ni denda sbb kita ni kan pelupa !
beg melambak kat umah .. tapi nk g shoping xbawak ..
sbb bykkk sgt org komen isu ni ... tp harini jmp istilah dia ..
denda .. ni bila baca artikel kat FB Wardina arini ..
tp artikel tu dia share dari FB Izry ni ..

bukan isu politik la ni .. ni isu alam sekitar .. 
tp sengaja dipolitikkan , so annoying kottt ..
tolonglaaa ... kalau xmampu nk memudahkan ..
jangan la jadi pihak y menyusahkan ...

saya sangat suka beli beg ni hehehe
tahan + stylo hahaha
tp selalu juga lupa nk bwk bila nk g mana2
pasni nk kena boh reminder ni ..
nk kuar nk bawak beg hahahah
save 20sen saya .. bole masuk tabung !

peace no war ! (ini hanya pandangan saya)

No comments: