Kami Blogger

21 July 2014

Steambot versi Amal

assalammualaikum

heee puasa2 ni macam2 la kita terasa nak makan ye x? same la ngn seben .. dia teringin nk mkn steambot .. tp nk bawak g umh in law .. nk makan2 kat umah dorg je .. tp steambot kami y prepare .. so ? sabtu lepas kami pon shoping la barang nk steambot .. senang + bes tp costly la kn sbb y nak kita steambot kan tu bermacam2 .. cepat kenyang tp cepat gak lapa .. tp mmg bes sbb kami mmg sk Johnys weeeee ~ cuma kali ni kos dlm RM70+ centu tp mkn rmi2 dan siap simpan lagi sbb byk sgt .. klu g kdai ?? satu kepala pon plg tidak 20-25 kn? heee dan sos rsnye y plg penting tau sbb klu sos sedap .. sumer pon sedap .. so ni resepi ikot tekak ye .. sape pnh g Johnys bole la agak2 rasa dia tu .. bole gak add daun ketumbar :)

Resepi Sos Steambot 
Bawang putih - tumbuk + tumis
Sos Cili 
Sos Tomato
Sos Tiram 
Sos Ikan 
Gula Merah 
Limau Nipis 
Minyak Bijan
Bijan
Sedikit Air

Resepi Sup Steambot
Bawang Putih  - tumbuk + tumis
Bawang Merah - tumbuk + tumis
Halia - tumbuk + tumis
Ikan Bilis - tumbuk + tumis
Kiub Pati Ikan Bilis
Air

periuk plk .. kami pki periuk nasi sahaja selamat sbb xguna api+gas .. pastu benda y mmg da ade kn? pastu y isi kandungan ikot la suka hati kalian .. sosej + bakso + fishcake + fishball + udang + sorong + kangkung + cendawan etc ... bihun + mi sua lupa nk bawak .. suka hati a nk mkn ape .. 
 utk makan mentah mcm udang sotong ayam kerang etc .. make sure air ckup menggelegak n cukup lama tau .. sbb takot kang korg sakit perot plk mkn mentah2 ..
yup gitu aje cara kami bersteambot .. sempoi je tp dorg siap cakap bole bukak kedai hahahahha kombang dennnn :p

hahahha gugel steambot .. kuar katun hahaha

2 comments:

Dyan The Quickers said...

wahhh,, macam sedap,, dok telan air liuq ja nii,, kalau ada gambar mesti lagi syiookkk :)

Amal Salleh said...

hee tu pasai xboh gambar Dyan .. hahahha